Küçük bir turbo düşük motor devirlerinde talebi rahatlıkla karşılayabilir. Ancak yüksek devirlere çıkıldıkça turbo devri de artar ve bu durum kontrol edilmez ise turbo dayanabileceğinden daha yüksek devirlerde çalışacak ve ihtiyaç duyulandan çok daha fazla hava basacaktır.
Aşırı devirleri önlemek ve hava basıncını kontrol edebilmek için bazı turbolar “Waste-gate” sistemi ile donatılmıştır. Hava basıncı istenilen seviyeye ulaşır ulaşmaz, waste-gate sistemi devreye girer ve gerekenden fazla egzoz gazını by-pass ederek turbo kanatları yerine doğrudan egzoz devresine yönlendirir. Böylece turbo devri ve hava basıncı kontrol altına alınmış olur.
Servis ve bakımlarda waste-gate sistemi dikkatlice kontrol edilmeli, operasyonunun rahat olduğu ve dizaynına uygun şekilde çalıştığı kesinlikle kontrol ve test edilmelidir. Sağlıklı şekilde çalışmayan waste-gateler;
- Turbonun performansını direkt olarak etkiler. Turbonuzun ve motorunuzun performansını olumsuz yönde etkiler.
- Aracınızda çekiş problemlerine neden olabilir.
- Zamanında açmayan waste-gate, turbo milinin aşırı dönmesine neden olur. Bu esnada parçalar gereğinden fazla ısınır, çok fazla radyal ve eksenel kuvvetlere maruz kalır ve hasarlanarak turboya ve motora çok büyük hasarlar verebilir.